Pozycjonowanie stron, oznacza optymalizacje pod kątem wyszukiwarek, a więc szereg działań, które zmierzają do promocji witryny i wyeksponowania danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Naturalnym efektem pozycjonowania jest poprawienie pozycji strony w wyszukiwaniach w przeglądarce. Przekłada się to na wzrost ilości i jakości ruchu na stronie, który pochodzi od wyszukiwarki.
Dlaczego pozycjonowanie ma sens?
W celu lepszego poznania istoty pozycjonowania witryn internetowych trzeba bliżej poznać mechanizm, w którym dział wyszukiwarka oraz zachowań internautów. W chwili gdy użytkownik wpisuje frazę w wyszukiwarkę, wyświetla się ilość stron, w których treść jest najbardziej odpowiadająca zapytaniu.
W wyszukiwarce internauta może dostrzec dwie odrębne sekcje. Pierwszą z nich to wyniki organiczne, które zwane są naturalnymi lub bezpłatnymi, które wyszukiwarka klasyfikuje na podstawie ponad 200 unikalnych czynników rankingowych. Właśnie te wyszukiwania są najbardziej wiarygodne, godne zaufania oraz autorytatywne. Ranking w wyszukiwarce Google opiera się wyłącznie na ocenie jakości strony www. Oznacza to, że nie można kupić wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Drugie wyniki, to wyniki płatne, czyli reklamy. Wyświetlane są nad lub pod wynikami organicznymi. Klasyfikowane są według stawek reklamodawców i całkowicie niezależne od wyników naturalnych.
Pozycjonowanie strony www odpowiada za promowanie jej w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki. Kiedy mówimy o SEO, mamy na myśli zdobywanie wysokich pozycji w rankingu wyszukiwarki w bezpłatnych wynikach Google.
Ponieważ to właśnie wyszukiwanie bezpłatne jest bardzo skutecznymi, żeby nie powiedzieć najskuteczniejszym sposobem na dotarcie do niezbędnych informacji. Internauci darzą wyniki bezpłatne znacznie większym zaufaniem. Ruch na stronie zdobywany z takiego wyszukiwania jest najbardziej wartościowy. Jest to doskonały argument za tym, że pozycjonowanie stron www ma sens i jest najlepszym sposobem na pozyskanie klientów prosto z wyszukiwarki.
Jak działa pozycjonowanie strony?
Pozycjonowanie polega na optymalizacji witryny internetowej pod kątem wyszukiwarki internetowej. Zmierza do tego, aby wyszukiwarka postrzegała daną witrynę jako najlepszy rezultat wyszukiwań dla określonej frazy, czyli zapytania. Warto wiedzieć, że wyszukiwania w Google nie są przypadkowe. Wyszukiwarka w takich sytuacjach korzysta w tym celu z zaawansowanego algorytmu. Algorytm ten jest w stanie ocenić, jakie strony są najbardziej trafne, czyli te, które udzielą najlepszych odpowiedzi na podaną przez internautów frazę.
Są roboty indeksujące, które przetwarzają zawartość wszystkich witryn www, w celu poznania ich zawartości. W ten sposób usiłują zrozumieć, o czym jest strona www. Uzyskane w ten sposób informacje przechowują w indeksie, który następnie przeszukują i porządkują, w celu przedłożenia użytkownikowi najtrafniejsze wyniki.
Na czym polega pozycjonowanie strony w Google?
Pozycjonowanie w przeglądarce Google polega na dostosowaniu strony www do wymagań wyszukiwarki. Niestety nie są znane wszystkie czynniki rankingowe, a Google publikuje tylko ogólne wskazówki dla webmasterów i podstawowe informacje na temat tworzenia stron www pod kątem SEO. Pozycjonowanie w sieci odbywa się w oparciu o wiedzę na temat działania wyszukiwarki, znajomość wszystkich wskazówek Google, doświadczeniu, analizie konkurencji, a także obserwacji branży i w podążaniu za zmieniającymi się trendami i potrzebami użytkowników.
Pozycjonowanie w wyszukiwarce to złożony i pracochłonny proces, który można podzielić na kilka etapów.
- Audyt SEO – jest to analiza techniczna strony www pod kątem aktualnych standardów i wymagań wyszukiwarki. Audyt pozwala na szybką identyfikację elementów niezgodnych w wskaźnikami Google. W tym procesie wyłania się wnioski i rekomendację zmian optymalizacyjnych. Wdrożenie ich umożliwi zdobycie wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.
- Analiza słów kluczowych – pozwala sprawdzić, czego szukają twoi klienci i jakich słów używają, szukając produktu bądź usługi. Pozycjonowanie w Google dąży do tego, aby twoja strona wyświetlała się w wynikach naturalnych na możliwie najwięcej haseł, które związane są z twoim biznesem. Odpowiedni dobór słów kluczowych stanowi podstawę działania SEO.
- Strategia pozycjonowania – jest to indywidualny plan działania pozycjonera. Stworzony został w oparciu o specyfikę danej branży, typ strony www, rodzaj działalności, konkurencyjność słów kluczowych i zasięg prowadzonych działań. Strategia uwzględnia długofalowe prace, które realizuje się w kolejności przynoszącej najlepsze i najszybsze efekty.
- Pozycjonowanie on-page (SEO on-site) – szereg działań wykonywanych bezpośrednio na stronie www. Zalicza się optymalizację kody HTML oraz optymalizację treści zawartych w witrynie.
- Pozycjonowanie off-page (SEO off-site) – jest to szereg prac wykonanych poza stroną www. Do tego zalicza się zdobywanie wartościowych odnośników do strony www oraz marketing treści.
- Analityka internetowa – systematyczne monitorowanie efektów prac za pomocą zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz wprowadzanie ulepszeń.
Czynność, którą jest pozycjonowanie, wymaga działań długofalowych. Koniecznie trzeba cyklicznie analizować strony konkurencji. Trzeba monitorować aktualne trendy i nowinki w branży. Poza tym trzeba ciągle wprowadzać zmiany optymalizacyjne. Zmiany te pozwolą nie tylko utrzymać wypracowane wcześniej efekty, ale również zawalczyć o wyższe pozycje w Google.
Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?
W celu docenienia wartości SEO warto spojrzeć na pozycjonowanie witryn z trzech ważnych perspektyw.
- Jakość organicznych wyników wyszukiwania. Są to wyszukiwania stron, które są najtrafniejsze i najbardziej odpowiednie dla wpisanego przez internautę zapytania do Google. Ranking bezpłatnych wyników wyszukiwania ustala się na podstawie algorytmów, które oceniają jakość strony www, a nie stawek reklamodawców. To oznacza, że nie można kupić wysokiej pozycji w Google. Na najlepsze miejsca na liście wyszukań trzeba sobie zapracować. Należy dostarczać mocno zoptymalizowane witryny z wysokiej jakości treściami.
- Jakość ruchu organicznego. Dające dobry efekt pozycjonowanie w Google dąży do tego, aby sprostać rosnącym wymaganiom wyszukiwarki, a więc prezentowanie użytkownikowi stron www zgodnie z ich intencjami. Im lepsze dopasowanie do potrzeb internautów, tym większa jakość ruchu organicznego. Obecne pozycjonowanie zawiera w sobie wiele elementów użyteczności witryny i doświadczeń użytkownika. Dąży się do tego, aby ruch pozyskany z wyszukiwarki przynosił możliwie najwięcej konwersji.
- Ilość ruchu organicznego. Warto zauważyć, że większość ruchu w sieci jest napędzana przez wyszukiwarkę Google. Internauci często klikają w niepłatne linki wyszukiwania, ponieważ darzą je większym zaufaniem. Im więcej użytkowników sieci przyciągniesz do siebie, tym większe prawdopodobieństwo , że zauważysz szybki wzrost wartościowych konwersji.