Na rynku mamy obecnie naprawdę mnóstwo różnych systemów sklepów internetowych, dlatego warto przemyśleć jakich funkcji konkretnie oczekujemy od systemu. Należy również pamiętać o tym, aby wybrać system odpowiedni dla naszej działalności w internecie, wyróżniamy dwa typy takich usług: opensource oraz abonamentowe. Systemy opensource musimy zainstalować na własnym serwerze, z kolei systemy abonamentowe są po prostu opłacane. Z pewnością darmowe sklepy polecane są początkującym oraz mniejszym przedsiębiorcom. Płatne abonamenty idealnie nadają się do prowadzenia dużych sklepów internetowych ale nie ma takiego wymogu, np. Decathlon korzysta z darmowego systemu mimo bardzo szerokiej skali swojej działalności. Wszystko zależy od oczekiwań właściciela sklepu internetowego.
Sklep WooCommerce i WordPress to zdecydowanie najpopularniejsze systemy sklepów typu opensource. Są w zupełności darmowe a dodatkowo posiadają wiele wtyczek i możliwości modyfikacji dzięki temu, że korzysta z nich wiele użytkowników. WordPress to oczywiście platforma globalna odpowiadająca za 30% stron internetowych na świecie. Wykorzystanie tego systemu pozwala nawet początkującym na łatwe i przyjazne w obsłudze prowadzenie sklepu. Dzięki temu, że z tego systemu korzysta wiele osób i kontrolują jednocześnie jego działanie jest on zdecydowanie bardzo bezpieczny, dodatkowo integruje się z mobilnymi płatnościami takimi jak np. DotPay, PayU czy przelewy24.
Płatna platforma Wix proponowana zazwyczaj początkującym przedsiębiorcom oferuje setki szablonów, łatwe zarządzanie zamówieniami i przesyłkami. Ten sklep idealnie współgra z rożnymi urządzeniami mobilnymi, zarówno na Androdzie jak i na systemie IOS dzięki czemu jest bardzo optymalny. Należy pamiętać, że to sprzyja SEO czyli pozycjonowaniu o którym pisaliśmy w artykule Czym jest pozycjonowanie?. Ponad 21 milionów witryn mobilnych korzysta obecnie z Wix, podsumowując, szeroka funkcjonalność edytora Wix jest imponująca i wyróżnia go na tle konkurencji.
Platforma BigCommerce dedykowana większym firmom posiadają najlepsze rankingi w swojej klasie SEO. Prosty i intuicyjny interfejs pozwala na budowę sklepu internetowego, zarządzanie zamówieniami, wysyłkami i produktami oraz analiz. Zaraz obok tego systemu na podium znajduje się również płatny i znany system Shopify, czyli potęga handlu internetowego obsługująca ponad 400 000 użytkowników na całym świecie. Shopify jest używany przez wszystkie typy sklepów, od małych i klokalnych po globalne jak np. Tesla Motors. Shopify umożliwia użytkownikom korzystanie z innych potencjalnych kanałów sprzedaży w celu zwiększenia sprzedaży np. facebook, amazon czy pinterest.